Skolbesök Göteborg – Hälsa på hos Alfons Åberg med din klass
Vad kul att du vill leka och lära på Alfons Åbergs Kulturhus!
Här kommer både små och stora att känna igen miljöer och figurer från böckerna om Alfons Åberg. Vi erbjuder en omfattande programverksamhet för skolbesök i Göteborg med dagliga teater-föreställningar och mycket annat.
Teckentolkade föreställningar ges regelbundet. Genom scenografi och program lyfts barns rätt att leka och lära. Fantasin, nyfikenheten och upptäckarlusten stimuleras.
Tidiga insatser är avgörande för en bra start i livet och där kommer vi in som ett viktigt komplement till förskola och skola
Varmt välkommen!

Här kan du som pedagog boka ett besök för din förskolegrupp eller skolklass i Göteborg
Vänligen observera! Bokningen är inte slutförd förrän du har fått ett bekräftelse-mail från oss. Stort tack!
Vill du ha mer inforamtion om våra aktuella programaktiviteter? Kolla i programkalendern här!
PSST! Dags att boka höstens lektion! Kemi med Alfons Åberg – för de yngsta naturvetarna på Alfons Åbergs Kulturhus



Först till kvarn
Nu släpper vi 9 lektioner till ”Kemi med Alfons Åberg”. Ett projekt som syftar till att öka barns intresse och förståelse för kemi. Varje lektion är ca 45 minuter. Barnen ges möjlighet till interaktion och testa-på aktiviteter. I projektet får förskole- och förstaklasselever träffa forskare och studenter från Chalmers Tekniska Högskola på Alfons Åbergs Kulturhus, Slussgatan 1 i Göteborg.
Lektionen hos oss är gratis tack vare bidrag från Jacob Wallenbergs Stiftelse, Särskilda Fonden
Endast tre bokningsbara lektioner kvar – skynda boka
26 nov: kl. 10.15 & 11.30
27 nov: kl. 11.30
Målgrupp:
Från 5 år och pedagoger
Syfte
Tanken är att i mycket unga år väcka intresset för naturvetenskap och att Alfons Åbergs Kulturhus kan vara ett komplement till skolan. Projektet vill skapa en positiv bild av kemiämnet, ge möjlighet till interaktion och testa-på aktiviteter samt stärka lärarna i deras roll som inspiratörer till eleverna. På längre sikt skulle projektet kunna bidra till att öka antalet ungdomar som söker sig till kemistudier på högre nivå. Projektet beforskas även av forskare vid Göteborgs universitet.
PS. Vill du veta mer om våra lektioner eller ladda ner vår handledning?
28 november, 2025! Digital sändning från Alfons Åbergs Kulturhus – Alla får plats!



- Datum: Fredag 28/11
- Tid: 09.00 (inläpp från 08.50)
- Målgrupp: Från 5 år och pedagoger
Pedagogiska projekt i Göteborg för förskola & skola
Tack vare generösa stöd från stiftelser kan större pedagogiska projekt genomföras av Alfons Åbergs Kulturhus i samarbete med Chalmers och Göteborgs universitet. Vi bidrar till barns utveckling genom lek och lärande och kopplar till läroplanen för förskola och skola.
Syftet är att stimulera barns intresse och nyfikenhet genom lekfulla interaktiva lektioner med en kombination av teater, rörelse och experiment. I lektionerna medverkar våra skådespelare, pedagoger och studenter från Chalmers.
Projekten beforskas av Göteborgs universitet. Lektionerna är mycket efterfrågade och erbjuds under temaveckor höst och vår. Aktuella pedagogiska projekt är Kemi med Alfons Åberg och Rymden med Alfons Åberg. OBS! Lektionerna är avgiftsfria tack vare stiftelsedonationer.
Kemi med Alfons Åberg
Naturvetenskap och teknik ingår i läroplanen för både förskola och skola. Ämnet kemi ses av många som både svårt och krångligt. Det kan vara svårt att utveckla undervisningen så att det blir både intressant och begripligt. Det vill vi ändra på.

Syftet är att öka barns intresse och förståelse för kemi och även ge verktyg till pedagoger. Lekfulla avgiftsfria, interaktiva lektioner samt en handledning för lärare erbjuds.

Kemiprojektet är ett samarbete mellan Alfons Åbergs Kulturhus, Chalmers och Göteborgs universitet finansierat av Jacob Wallenbergs Stiftelse, Särskilda Fonden.
Läs mer om projektet Kemi med Alfons Åberg här
Digitala sändningar
Vid ett flertal tillfällen har förskolor kunnat delta digitalt i en livesänd kemilektion med gestaltning, interaktiva moment och experiment. Perfekt när världen är upp och ner och vi inte kan träffas fysiskt.
Första gången vi sände digitalt i egen regi nådde vi över 15 000 barn och pedagoger från hela landet. Det var en häftig känsla för alla medverkande säger Lisa Ödman, projektledare på Alfons Åbergs Kulturhus för Kemi med Alfons Åberg.
Citat från en nöjd pedagog:
Det var ett perfekt sätt för oss att få in ett så viktigt lärande i klassrummet på ett annorlunda och lekfullt sätt. Eleverna pratade molekyler hela eftermiddagen. Molekyler i kallt vatten och molekyler i varmt vatten – och så visade de hur molekylerna beter sig. Ni fick med många viktiga bitar. Superbra.


Medverkande:
Anna Nordkvist, AÅK
Jon Wetteholm, AÅK
Hanna Sundelius, AÅK
Ebba Matic, Chalmers
Patrik Svedberg, Chalmers
Elever från Hagenskolan,
Anna Forsgren, AÅK
Per Thorén, Chalmers
Pernilla Califf -Auktoriserad teckenspråks-och dövblindtolk
Bakom kulisserna:
Lisa Ödman, Alfons Åbergs Kulturhus
Fredrik Beckman, Beckman Media
Fredrik Grill, Grillad
Rymden med Alfons Åberg
Planera ditt besök – kolla in vår tillgänglighetssida
Här har vi information som möjliggör en bättre planering inför, under och efter ert besök.


Läs för livet

Vi vill bidra till en god start i livet för fler barn. Det går inte att börja för tidigt med högläsning.
Forskning visar att barn som får tidig tillgång till högläsning och miljöer där man pratar om böcker får bättre språk,-läs-och skrivutveckling senare i livet. Högläsning ingår också i läroplanen för förskolan. (Lpfö 18)
Här finns mängder av verktyg och tips för både pedagoger och andra viktiga vuxna.
https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/staden-dar-vi-laser-for-vara-barn
Varför är högläsning viktigt?
Vi ställer frågan till Anne-Marie Körling- bloggare, författare, lärare och tidigare läsambassadör.
Tydlig pedagogik bygger broar till skriftspråket
På förskolan Eriksbo Östergärde använder pedagogerna flera olika metoder i den språkutvecklande undervisningen. Reading to learn-pedagogiken ger barnen kunskap om språkets beståndsdelar och förståelse för texten som symbol. De tränar sig i att dela upp meningar i ord, och sätta samman ord till meningar – en viktig förberedelse för den textdominerade undervisningen i skolan.
Till dig som förälder: Läs högt!
Forskning visar: Viktigt med tidiga insatser

Alfons Åbergs Kulturhus sätt att förena lek med lärande och ge barn möjlighet att lära sig saker i tidig ålder är utmärkt enligt universitetslektorn Annika Åkerblom. Läs mer!





