Main content

Vår fantastiska teaterensemble

Vi presenterar stolt skådespelarna som ingår i teaterensemblen vid Alfons Åbergs Kulturhus. Tillsammans skapar och framför de våra föreställningar som kan upplevas både i och utanför huset. Vissa föreställningar tas fram tillsammans med barn som ges möjlighet att påverka innehållet.
Ensemblen deltar också i utvecklingen av våra pedagogiska projekt tillsammans med experter, forskare och studenter från Chalmers och Göteborgs universitet.

Vår teaterensemble består av frilansande skådespelare med lång erfarenhet av teater för både barn och vuxna. De är vana att framträda både på traditionella scener och att genomföra uppsökande gästspel i många olika miljöer. De är också verksamma i andra fria grupper som Bataljonen, Skapet Scenkonst och Teater Gapet.

Våra skådespelare är examinerade från Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet samt andra teaterutbildningar och fortbildningar inom exempelvis cirkuskonst och dockteater. De är också verksamma som regissörer, manusförfattare och pedagoger.

Anna Nordkvist

Vilken är din favoritbok med Alfons? 

Vad sa pappa Åberg? Slutet var det absolut bästa och tokigaste, frysta långkalsonger!! Det går ju inte att äta!

Vad brukar du göra i teatern på Alfons Åbergs Kulturhus?

Mig ser man som Alfons i bland annat Listigt Alfons Åberg! men också som Viktor, Monster och Pappa Åberg. Annars dyker jag ofta upp som Draken i Varför gråter draken? samt i filmklipp på vår digitala mötesplats här på hemsidan.

I Kalas Alfons Åberg firar Alfons sin födelsedag. Vad är din bästa kalastårta?

Marängswiss! Jag vet att det kanske inte är en tårta men den har ju allt som är gott i en enda röra, vad mer behövs?

Vad är din teaterbakgrund?

Jag arbetar i huvudsak som skådespelare och som kreatör av scenkonst för barn. I grunden har jag tvåårig skådespelarutbildning från Katrinebergs folkhögskola samt en femårig teaterlärarutbildning vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. Sedan 2010 är jag även med och driver den fria teatergruppen Bataljonen. Bataljonen arbetar bland annat med deltagarbaserade projekt som främjar människors möjlighet att ta del av och själva utöva konst och kultur. Vi strävar efter inkludering genom att skapa kreativa mötesplatser för såväl personer med ett stort uppbyggt scenkonstintresse som för personer som aldrig går på teater. Sedan 2013 har mitt professionella arbete varit nischat till scenkonst för barn och ungdomar främst genom teatern på Alfons Åbergs kulturhus. Under åren har jag skrivit, regisserat samt koreograferat flertalet föreställningar med strävan att öka scenkonstens tillgänglighet för alla barn oavsett bakgrund. Med min pedagogiska utbildning i ryggen har jag varit med och utvecklat flera pedagogiska projekt inriktat för 6-7 åringar där drama använts som metod för att lära och väcka nyfikenhet om naturvetenskap.

Utöver detta har jag sen 2009 arbetat som kostymör för flertalet teaterproduktioner.

Hanna Sundelius

Vilken är din favoritbok med Alfons?

Alfons och Milla var en av mina favoriter när jag var liten. Det betydde mycket att det dök upp en figur som var en tjej. Hon var så kavat och kapabel. Dessutom blev ju kojan de byggde så otroligt mysig!

Vad brukar du göra i teatern på Alfons Åbergs Kulturhus?

Jag spelar ibland Alfons i Vem Spökar, Alfons Åberg? och ibland Draken i Varför gråter Draken?. Då och då dyker jag dessutom upp som Hanna Vagant, dockteaterdirektören som har en hel teater i sin väska. Då berättar jag och speldockorna om äventyr vi hamnat i när vi kuskar runt på vägarna!

I God natt Alfons Åberg vill Alfons inte sova. Vad är ditt bästa knep för att slippa gå och lägga dig?

Till exempel kan man starta ett stort projekt som döljer sängen, som att rensa ut en garderob eller en stökig låda. Då bara MÅSTE det ju bli gjort innan sovandet. Eller så får man sova i en stol. I så fall slipper man undan på flera vis!

Vad är din teaterbakgrund?

Jag är frilansande skådespelare och artist. Det senaste decenniet har jag turnerat runt i Sverige med många olika produktioner och grupper. Min grund ligger inom musikteater och devising, där min kandidatexamen i Teaterstudier (från Göteborgs universitet) utgör en slags klangbotten. Nyfikenheten driver mig ständigt till att utforska fler sceniska uttryck. Jag spelar varieté, gör platsspecifik scenkonst för museum och offentliga miljöer, är teaterpedagog för både barn och vuxna, regisserar och tar manusuppdrag. Sedan 2016 turnerar jag med soloprojektet Hanna Vagants dockteater (som då och då besöker Alfons Åbergs kulturhus). Det allra bästa med mitt jobb är att få möta publiken – innan, under och efter en föreställning. 

Matilda Jelse

Vilken är din favoritbok med Alfons? 

God natt Alfons Åberg. Att busa snällt är kul! Stor igenkänning för både små och stora. 

Vad brukar du göra i teatern på Alfons Åbergs Kulturhus? 

Förutom att spela i Alfonsföreställningarna tycker jag om att både skapa och spela ordlös teater, så som mim och clown. Ett exempel är Tjoffsen & havet som spelas i huset. En rolig och stämningsfull föreställning om fantasi och att våga möta sina egna rädslor.

I Bara knyt, Alfons Åberg lär sig Alfons att knyta. Vad är din bästa knut? 

Oj, svårt. Det får nog bli Pålstek. En knop som gör att du kan göra en ögla på ett rep, användbart till mycket. Till exempelvis koppel eller att knyta ihop två rep.

Vad är din teaterbakgrund?

Jag arbetar som skådespelare och artist med stor erfarenhet av att både skapa och spela scenkonst för barn och unga. I grunden är jag utbildad inom nycirkus/parakrobatik på AFUK i Köpenhamn och skådespeleri på Katrinebergs folkhögskola. Kombinationen cirkus och teater visade mig så småningom vägen till clown och mim och jag har genom åren fortbildat mig inom mimskådespeleri både i Sverige och utomlands. Jag har förutom mitt mångåriga arbete som skådespelare och kreatör på Alfonshuset spelat och skapat scenkonst för både barn och vuxna på allt från bibliotek och kulturhus till teaterscener runt om i Göteborg och Sverige. Sedan 2010 är jag med och driver den fria teatergruppen Bataljonen och sen 2015 den fria teatergruppen Teater Gapet, vilka båda har sin bas i Göteborg.

Hanna Källdin

Vilken är din favoritbok med Alfons Åberg?

Jag tycker som Alfons att det är väldigt pirrigt och spännande med kalas! Men precis som i Kalas, Alfons Åberg! kan det också vara väldigt skönt när gästerna gått och man kan sitta under ett bord med sina bästisar och äta tårtrester. 

Vad brukar du göra i teatern på Alfons Åbergs Kulturhus?

Jag sjunger, dansar och spelar rollen som Alfons, Viktor och Enhörningen i föreställningarna. Men inte alla samtidigt!

I Aja Baja, Alfons Åberg flyger Alfons till djungeln med sin egen helikopter. Vart skulle du vilja flyga om du fick låna Alfons helikopter?

Jag tycker det är så roligt att vara uppe i luften och titta ner på jorden, så jag skulle vilja flyga så långt helikoptern håller. Där uppifrån skulle jag titta ner på berg och öknar, och djungeln med alla djur och myrmänniskorna som rör sig runt i städerna. 

Vad är din teaterbakgrund?

Jag är utbildad teaterpedagog och skådespelare och har lång erfarenhet av att spela, skriva och regissera barnteater. Jag har en särskild kärlek för rörelse och det fysiska berättandet och har vidareutbildat mig genom kurser i mim, clownteknik och akrobatik. Med min kandidatexamen i teaterstudier vid Göteborgs universitet har jag även fått en teoretisk grund i scenkonsten att stå på. Det bästa jag vet med teater är att få skapa och vara kreativ tillsammans med andra och jag är så glad att jag får göra just det här på Alfons Åbergs kulturhus. 

Emeli Jansson

Vilken är din favoritbok med Alfons?

Vem spökar, Alfons Åberg eller Mera monster, Alfons Åberg. Jag tycker läskiga böcker är spännande och kan inte riktigt bestämma mig för vilken av dem jag gillar bäst. Mera monster är läskigast, men Vem spökar är både skojig och lagom läskig. De är bra på olika sätt.

Vad brukar du göra i teatern på Alfons Åbergs Kulturhus?

Jag spelar Alfons i flera olika föreställningar och gillar att showa loss som Enhörningen i Varför gråter draken. Jag syns också i digitala filmer på hemsidan.

Vad är din teaterbakgrund?

Jag är utbildad i Musikdramatik och Teaterpedagogik på Wendelsbergs folkhögskola 2008 – 2011 och har gått diverse manus- och skrivarkurser. Har arbetat som teaterpedagog för barn och unga, skrivit texter och manus, koreograferat, regisserat och såklart skådespelat i allt från barnteater till film och drama. Förutom mitt arbete här på teatern är jag med i tre andra produktioner med olika målgrupper. Något av det bästa med mitt jobb här på Alfons Åbergs kulturhus är att höra det förväntansfulla sorlet av barnröster på andra sidan ridån innan musiken går igång och föreställningen börjar. Men jag mår som allra bäst när jag känner att jag har kontakt med publiken och de följer med mig i både känslor och handling. Det är en underbar känsla!

I Vem räddar Alfons Åberg får vi träffa Mållgan som är Alfons hemliga kompis. Har du nånsin haft en hemlig kompis?

Ja! Jag var väldigt fascinerad av spöken som liten och hade en hemlig kompis som originellt nog hette Laban. Och precis som i Vem räddar Alfons Åberg, glömde jag så småningom bort Laban. Men vem vet, kanske försvann han till någon annan som behövde en hemlig kompis…