Barnkonventionen på Alfons Åbergs Kulturhus
Hej! Vi har bestämt oss för något viktigt.
Vi har redan gjort mycket utan att tala om det. Vi vill fortsätta bidra till barns rättigheter, exempelvis rätten till utveckling genom lek och lärande. Nu kommer vi att arbeta ännu mer med Barnkonventionen, särskilt artikel 12. Den handlar om barns rätt att ha inflytande och påverka. Hos oss skall alla barn ha rösträtt. Nu kör vi!
Vi vet att inflytande är en rättighet och den rätten gillar vi verkligen. Därför vill vi se hur vi kan bli ännu bättre på det. Vårt mål är att alla barn har rösträtt hos oss.
Vi vill att fler barn ska känna till sina rättigheter och vad de innebär hos oss. Därför tänker vi berätta mer om det på vår hemsida.
Vi vill berätta på ett lekfullt sätt om barns rättigheter och möjlighet till inflytande. Därför tänker vi utveckla fler föreställningar och aktiviteter som handlar om just det.
Vi är medvetna om att hur vi säger saker är viktiga. Vi vill tänka över hur vi talar till barn, vad signalerar vi?
Barns rätt till lek är en grundläggande rättighet. Därför vill vi tydliggöra lekens betydelse och barns rätt att leka.
Vi menar att barnens rätt till lek och lärande skall underlättas. Därför kommer vi att uppmana föräldrar att stänga av mobiltelefon inför varje programinslag.
För oss är det viktigt att underlätta för alla barn oavsett funktionsförmåga. Vi vill se till att det alltid finns plats för rullstol i huset.
Vi brinner för barns rättigheter och möjligheter att uttrycka sina åsikter. Vi vill därför göra det möjligt för barn att tycka till om verksamheten och kunna lämna förslag.
Att utveckla förmågan att uttrycka tankar och åsikter hos barn är något vi brinner för. Därför vill vi starta en Alfonspanel för och med barn. Vi vill också göra barns röster hörda i vår verksamhetsberättelse samt i våra nyhetsbrev.
Vi vill ständigt lära oss mer och utveckla arbetet med Barnkonventionen.
Vi gör redan många bra saker som har med barns rättigheter att göra
Att leka är en rättighet vi verkligen brinner för. Och vi vet att lärande och utveckling är rättigheter som hänger ihop med leken. Hela Alfons Åbergs Kulturhus bubblar av lek, lärande och utveckling.
Alfons Åbergs Kulturhus är till för barnen och deras vuxna. Vi talar först till barnet när besökare kommer till oss.
Hos oss är barnen som mottagare viktigast. Självklart är därför barnen testpublik och hjälper oss förbättra nya föreställningar till exempel.
Varför gråter draken?
Vi har utvecklat en föreställning om Barnkonventionen. Föreställningen heter Varför gråter draken? och är skapad tillsammans med barn. Den handlar förstås om barns rättigheter och barnen ville att en drake och en enhörning skulle vara med och att de skulle vara snälla.
Vi tycker det är viktigt att barns åsikter kommer fram. Därför har barn varit med i en testpanel och påverkat innehållet i tillgänglighetsprojekt som kulturhuset genomfört.
Eftersom barnen är vår främsta publik är det viktigt att ge barnen möjlighet att framföra sina åsikter. Barn får tid att komma fram och tycka till efter våra föreställningar.
Att ge barn möjlighet att påverka är en viktig rättighet. När vi tagit fram en ny installation, en trädgårdskoja på verandan i ett samarbete med HDK, har barn fått välja installation och invigt den genom lek. Barn har även varit medskapare till en kostym som används i föreställningen Alla möjliga Alfons, även det i samarbete med HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg. Barn har även valt motiv på ekerskyddet till den barnrullstol vi har i huset.
För att barn skall ges möjlighet att ställa frågor och vara delaktiga är våra pedagogiska projekt interaktiva och innehåller frågestund.
I vissa programinslag ges barnen möjlighet att påverka innehållet, till exempel val av repertoar eller vilka sånger som skall sjungas.
När vi genomför aktiviteter försöker vi anpassa dem efter barnens förutsättningar. Vi ser till exempel till att barnen får de bästa platserna i teatern. Barnen är också de som möts och tilltalas först i samband med insläpp.
När vi använder rekvisita, exempelvis bord till experiment, är de i lämplig höjd och storlek för barnen.
Vi uppmuntrar till frivillighet och självbestämmande. Genom att använda draperier i stället för dörr till teatern, är det enklare att välja att delta eller att gå ut.
För att underlätta besöket för alla barn har vi en bildkarta på hemsidan. Det gör det möjligt att förbereda besöket för dem som behöver det.
För dig som vill veta mer:
Om Barnkonventionen
https://www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/skolmaterial/barnkonventionen/
https://www.barnombudsmannen.se/for-dig-under-18/barnkonventionen/
Barnkonventionens väg mot svensk lag
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/barnkonventionens-vag-mot-svensk-lag/
Podden Barnrättssnack
https://poddtoppen.se/podcast/1478021324/barnrattssnack
En film om barnkonventionen
Nya böcker om barns rättigheter
Barnets Rättigheter. Barnkonventionen i förskolan.
Barn är inte framtiden, barn är nu. Boken vägleder på ett enkelt och lättförståeligt sätt till några av konventionens mest angelägna artiklar för förskolan. Författare: Åsa Ekman. Förlag: Gothia Förlag. Läs mer och beställ här
Du har rätt!
En handbok att ha med sig i fickan, om de livsviktiga rättigheterna som alla under 18 år har enligt Barnkonventionen. Författare: Jason Diakité och Matilda Westerman. Illustrationer: Andrea Pippins. Förlag: BonnierCarlsen. Läs mer och beställ här