Main content

Höstlovet lyfter teater, högläsning och MysRys

Under höstlovet flyttar små spöken, fladdermöss och spindlar in lite varstans i huset och självklart möter du Alfons i dagliga föreställningar med spök- och MysRys tema.

Fira höstlovet med dina små

Alfons sitter med en brun tröja bakom vid ett svart bord. På bordet syns en orange pumpa, ett ljus och ett litet vitt spöka. Bakom Alfons en vägg med löv.

Här finns allt du kan tänka dig för att få en riktigt härlig dag på höstlovet tillsammans med dina små. Högläsning, teater, disco och kreativ verkstad står på programmet.

På Alfons Åbergs Kulturhus är ALLA välkomna att ta del av aktiviteter som ingår i entréavgiften och du köper och förbokardina biljetter via vår ticketshop även du som redan har ett årskort eller förköpt biljett. Du kan också köpa biljetter på Kulturhuset i mån av plats.

Läsrörelsens läslov

En leende sagotant i svart tröja sitter i en blå kungastol och läser ur en bok om Alfons Åberg. En glad sagotant sitter i en blå kungastol och läser ur en bok om Alfons Åberg.

Alla barn förtjänar att få en bra start i livet. Att kunna läsa är en av nycklarna. Läsförmågan främjas av högläsning och det kan man aldrig börja för tidigt med. Alfons Åbergs Kulturhus erbjuder ofta högläsning och knyter an till Läsrörelsens Läslov och Göteborgs satsning Staden där vi läser för våra barn.

Passa på att se Gunilla Bergströms ateljé

Du har väl inte missat att vi har en permanent utställning om Gunilla Bergström – “G som i Gunilla”. Vi har återskapat delar av Gunilla Bergströms ateljé med originalinredning, arbetsmaterial, skisser, priser och utmärkelser samt kuriosa som ger en inblick i hennes konstnärskap.

Gunilla Bergström (1942-2021), född och uppvuxen i Göteborg, är bildskaparen och författaren bakom berättelserna om Alfons Åberg – idag en klassiker för miljoner barn i många länder.

Samverkan bakom utställning

Foto: Beatrice Törnros

“G som i Gunilla” har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Alfons Åbergs Kulturhus,
Barnutställningar AB och Bok-Makaren AB, med stöd av Kulturrådet.
– Gunilla hade så mycket energi. Hela ateljén var präglad av denna energi, nyfikenhet, humor och
skaparglädje som vi hoppas ska smitta av sig till både barn och vuxna som besöker huset, säger Sofia Torell, Bok-Makaren AB och systerdotter till Gunilla Bergström.