Main content

Rymden med Alfons Åberg på Vänskapsdagen 19 oktober

2023 är det 54 år sedan den första månlandningen och snart är det dags igen. Den 19 oktober kan du som anmäler dig till Vänskapsdagen få följa med (Neil Armstrong, Buzz Aldrin, Michael Collins och Alfons Åberg) på en resa till månen tillsammans med forskare och studenter från Chalmers samt skådespelare på Alfons Åbergs Kulturhus i Göteborg.

Två personer i rymdräkt rör sig långsamt framför en grupp av barn.
Anmäl din klass och följ med Alfons Åberg på en lekfull resa till månen på Vänskapsdagen den 19 oktober.

Följ med på en digital, lekfull och interaktiv resa till månen.

Rymden med Alfons Åberg är en lekfull fysiklektion som inspirerar barn och pedagoger att förstå mer om rymden, fysik, gravitation och månens faser. Genom gestaltning, interaktiva moment och experiment lär sig barnen med hela kroppen då de digitalt får se, höra och göra på den gemensamma resan till månen.

Målgrupp: barn från ca 4 år och pedagoger
Tid: 9:00 (45 min)
Datum: 19 oktober

Nyfiken på att veta mer? Anmäl dig till vänskapsdagen här så får du en länk med material och övningar som du kan ladda ner. Du får också en länk för anmälan till den digitala fysiklektionen Rymden med Alfons Åberg – Vi reser till månen. Helt gratis, tack vare ett stöd från Kulturrådet. Visst vill du vara med!